japonca kursu  

Miyamoto Musashi

Vagabond mangasina ve bir cok kitap ve filme konu olmus bir isim. Kendisi tarihin en yetenekli kilic ustalarindan sayilmakta ve ergenlik doneminden itibaren girdigi duellolarin hepsini kazanmis ve rakibini oldurmus birisi.(Ergenlik donemlerinde Miyamoto Bennosuke veya Miyamoto Musana)Ayrica kendisi Nito Riyu stilinin de babasidir.

Dogdugu yer ve zamana dair kesin bir bilgi bulunmamakta.Kaynaklara gore babasi Shinmen Munisayi olarak bilinmekte.Babasi, Yosioka ile yaptigi musabakayi kazanmasi uzerine Japonyanin En İyisi unvanini aldi.İlk egitimini amcasi tarafindan verilen Musasi budistlerin Şoriyan tapinagina goturulup okuma yazma ve budizm egitimi aldi. Ondan sonraki kilic ve aile sanati olan jitte egitimini Munisayi den aldi.

“Gençliğimden beri strateji yolunda eğitim aldım, on üç yaşında ilk düellomu yaptım. Rakibim Arima Kiheyi, Şinto riyu kılıç üstadıydı ve onu yendim. On altı yaşında Tajima bölgesinden gelen Akiyama isimli güçlü bir üstadı yendim. Yirmi bir yaşımda Kiyoto’ya gittim ve çeşitli kılıç okullarından üstadlar ile düellolara girdim ama hiç kaybetmedim..” -Miyamoto Musaşi, Go Rin No Şo

Bütün zamanını gezerek ve düellolara girerek geçirdi. Örneğin Tajima şehrinden Akiyama isimli bir üstad ile.

1600 yılında Toyotomi ve Tokugava arasında bir savaş başladı. Görünüşe göre Musaşi, Şinmen boyu (ailesinin bağlı bulunduğu boy) yani Toyotomi’nin -Batının Ordusu”- tarafında yer aldı. Özellikle 1600 yılının Temmuz ayında Fuşimi Kalesi’ni alma girişimine, Ağustos ayında kuşatma altındaki Gifu kalesinin savunmasuna ve ünlü Sekigahara Savaşına dahil oldu. Musaşi’nin son savaşı hakkında Hiyoho senşi denkide bazı şüpheler vardır. Herhangi bir efendiye bağlı olmayan Musaşi’nin babasının yanında (Efendi Utika’nın taburunda) savaşmayı reddettiği aktarılmaktadır. Ancak Musaşi’nin bu savaştan çıktığı varsayımı Beş Çember Kitabı’nda Musaşi’nin altı savaşa girdiği ifadesi ile çelişmektedir.

Ne olursa olsun Batı’nın Ordusu kesin bir yenilgi almış ve Şinmen Sokan Kiyuşu şehrine kaçmıştır. Ayrıca Musaşi’nin de kaçtığı ve zamanının bir kısmını eğitim ile geçirdiği ifade edilmektedir.

Düellolar hakkında çeşitli kayıtlardan biri olan Yoşiyoka ailesinin evrakları, Musaşi’nin sadece bir düelloyu -Yoşiyoka Kenpo’ya karşı- kaybettiğini belirtmektedi

Musaşi, Yoşiyoka okulunun başı Yoşiyoka Seyijuro’ya meydan okumuştur. Seyijuro düelloyu kabul etmiş ve 8 Mart 1604 tarihinde Rendaji Tapınağı dışında karşılaşmak için anlaşmışlardır. Musaşi geç gelmiş ve Seyijuro’yu çok sinirlendirmiştir. Anlaşmalarına göre Musaşi karşılaşmada tek bir hamle yapmıştır. Bu hamle Seyijuro’nun sol omzuna isabet etmiş, bayıltmış ve sol kolunu sakat bırakmıştır. Görünüşe göre okulun başkanlığını Musaşi’den intikam almak için hemen düello talep eden kardeşine devretmiştir. Düello, Kiyoto dışında ve Sanjusangen-do isimli tapınakta yapılmıştır. Musaşi ikinci kez geç gelirken, Denşiçiro çelik halkalarla güçlendirilmiş bir asa (ya da muhtemelen bir top ve zincir eklenmiş) taşımaktaydı. Musaşi, Denşiçiro’nun silahını elinden almış ve yenmiştir. Bu ikinci zafer sonucunda liderleri 12 yaşındaki Yoşiyoka Maraşiçiro olan Yoşiyoka boyunu öfkelendirmiştir. Okçular, tüfekli ve kılıçlı adamlar toplayarak Musaşi’ye Kiyoto dışında, İçiyoji tapınağı yakınlarında tekrar meydan okumuşlardır. Musaşi geç gelme adetini bu sefer bozarak birkaç saat önceden tapınağa gizlenmiş, adamlara saldırmış ve Mataşiçiro’yu öldürerek kaçmıştır. Mataşiçiro’nun ölümü üzerine Yoşiyoka okulu yok olmuştur.

Bazı kaynaklara göre Musaşi, Kiyoto’yu terk ettikten sonra Nara bölgesindeki Hozoyin’deki mızrak konusunda uzman olduğu bilinen keşişlerle düello etmeye ve eğitim almaya gitmiştir. Tada Hanzaburo’nun kardeşi olan baş-keşişe eğitim verdiği Banşu’daki Enkoji Tapınağı’nda kalmıştır. Daha sonra Hanzaburo’nun torunu Ensu riyu temelli Enmeyi riyu öğretileri ve iyağijutsuyu geliştirmiştir.

1605’den 1612’ye kadar çeşitli düellolar ile yeteneğini pekiştirerek Japonya’da seyahatler yapmıştır. Gerçek düellolarda bokken ya da bukoto kullandığı söylenmektedir. Bu zamandaki düellolarda iki taraf aksine anlaşmamış ise karşı tarafı öldürmeye çalışılmazdı. Ancak çoğu düelloda Musaşi’nin strateji konusunda uzman olması sebebiyle rakibinin silahını önemsemediği bilinir.

14 Nisan 1612 tarihinde aşağı yukarı 28 yaşına gelmiş olan Musaşi, nodaçi (iki elle kullanılan bir çeşit uzun kılıç) kullanan rakibi Sasaki Kojiro ile en ünlü düellosunu yapmıştır. Musaşi belirlenen yere — uzaktaki Funajimu adası, Kiyuşu’nun kuzeyi, saçları dağınık bir halde ve geç gelmiştir. Düello çok kısa sürmüştür ve Musaşi rakibini kürekten yaptığı nodaçiden daha uzun bir bokkenile bir samuray veya kılıç ustasının standartlarının üzerinde bir ustalık ile öldürmüştür. Musaşi’nin geç gelişi tartışmalıdır. Sasaki’nin öfkeli taraftarları bunun onursuz ve saygısız bir hareket olduğunu düşünürken diğerleri rakibinin cesaretini kırmak için uygun bir davranış olduğunu düşünmekteydi. Başka bir teori ise Musaşi’nin geliş saatini akıntıya göre ayarlamış olmasıdır. Akıntı onu adaya taşıdıktan sonra değişmiştir. Musaşi’nin dövüşü bittikten sonra hemen sandalına atlamış ve akıntı sayesinde kendisinden intikam almak isteyen Sasaki taraftarlarından kurtulmayı başarmıştır.

1614-1615 yıllarında Musaşi, Toyotomi ve Tokugava arasındaki savaşta yer aldı. Savaşın nedeni Ayeyasu’nun Toyotomi ailesini Japonya’yı yönetmesine engel olarak görmesiydi. Tarihçilerin çoğu Musaşi’nin Toyotomi tarafında yer aldığına inanmaktadır. Osaka Kalesi savaşın merkeziydi. İlk savaş (Osaka’nın Kış Savaşı; Musaşi’nin dördüncü savaşı) antlaşma ile sonuçlandı ve ikincisi (Osaka’nın Yaz Savaşı; Musaşi’nin beşinci savaşı) 1615 Mayısında Hideyori’nin ordularının yenilgisiyle sonuçlandı. Söylenenlere göre Musaşi, Ayeyasu ile düelloya girmiş fakat Ayeyasu düelloyu sezince Musaşi’yi yanına almıştır.

1622 yılında Musaşi’nin evlatlık edindiği oğlu Miyamoto Mikinosule Himeji derebeyliğine bağlı bir hizmetli oldu. Muhtemelen bu olay Musaşi’nin ayrılmasını teşvik etti. Böylece Musaşi yeni yolculuklarıa başlayıp 1623 yılında Konfiçyüsçü bir akademisyen olan Hayaşi Razan ile arkadaş oldu. Musaşi Şoguna kılıç ustası olarak başvurdu ancak halihazırda iki adet kılıç ustası (Ono Jiroemon ve Yagyu Munenori) olması sebebiyle başvurusu reddedildi. Musaşi Edo’yu terk etti ve Yamagata’ya geldiğinde Miyamoto Iyori isimli ikinci evlatlığı edindi. Daha sonra ikisi yola devam ettiler ve yolculukları Osaka’da noktalandı.

Musaşi 1627 yılında tekrar seyahat etmeye başladı. 1634 yılında Iyori ile birlikte Kokura’ya yerleşti ve sonradan Şimabara İsyanın’da büyük rol oynayacağı Ogasavara Tadazane’nin hizmetine girdi. Iyori isyanı bastırmada mükemmel bir hizmet sergiledi ve karo rütbesine (politik başkana eşit bir rütbe) yükseldi. Söylendiğine göre Musaşi ön saflarda keşfe çıktığı sırada atılan bir kaya parçası nedeniyle sakatlandı ve böylece yararlılık gösteremedi.

Beş Çember Kitabı (五輪書, Go Rin No Şo), 1584’de doğan Miyamoto Musaşi, Japonya’nın en tanınmş savaşçılarından biri oldu. Bir Samurai idi ve 30 yaşına geldiğinde 60’dan fazla dövüşü kazanmış, karşıtlarının tümünü öldürmüştü. Yenilmezliğine güven getirdikten sonra, “Kılıç Yolu” felsefesini biçimlendirmek için çalışmaya koyuldu. BEŞ ÇEMBER KİTABI’nı, 1645 yılında ölmeden birkaç hafta önce çekildiği Kyushu dağlarındaki bir mağarada kaleme aldı BEŞ ÇEMBER KİTABI, tüm savaş sanatları kaynakçalarının temel yapıtıdır; ama ardındaki -Zen, Shito ve Konfüçyüs düşüncelerinden etkilenen -felsefe, savaş sanatları dışında pek çok alana da uygulanabilir. Örneğin pek çok Japon işadamı, kitaptan bugün iş alanlarında bir rehber olarak yararlanmakta, satış kampanyalarını, Musashi’yi harekete geçiren aynı enerjiyle askeri harekatlar gibi örgütlemektedirler. Musashi, Japonlarca Kensai ya da “kılıç piri” kabul edilir. Yaşamının gerçekleri Batılı okura acımasızlık gibi görünse de, Musashi aslında dürüst bir idealin peşinde olmuştur, ve gerçekliği BEŞ ÇEMBER KİTABI’nda ortaya çıkar. Kitap muharebe stratejisi üzerine bir tez değildir; Musashi’nin deyişiyle, “stratejiyi öğrenmek isteyenler için bir rehber” dir ve her rehberde olduğu gibi, içeriği daima öğrencinin anlık kavrayışını bir miktar aşmaktadır.

Nito Ryuu Nedir?

Nito Riyu Miyamoto Musashinin urettigi cift kilic teknigidir.Teknigin zorlugu Miyamoto Musashinin girdigi duellolari tek basina kazandigina belli noktalarda dayanak olarak gosterilmekte.Teknik iki tane kilici ayni anda %100 konsantrasyin ve uyumluluk icinde kullanmaya dayali olup suan kendo sanatinda da saygi duyulan bir tekniktir.Her ne kadar pek cok kilic okulu tek elle kilic kullanmayi ogretsede Miyamoto Musashi iki kilic kullanmayi en iyi sekilde ogretmis kisidir.Miyamoto bu teknigine Niten İchi veya Nito İchi(iki cennet tek gibi-iki kilic tek gibi) ismini vermisti.Söylendiğine göre bu stil; tapınaktaki davulcuların çift elli hareketlerinden ilham almıştır. Ne var ki Musaşi’nin dövüş tecrübesi nedeniyle doğal olarak gelişmiş ya da babasından aldığı jitte eğitimi sayesinde ortaya çıkmıştır. Bu teknikte dövüşçü katana ve vakisaji gibi bir uzun kılıç ve bir eş kılıcı beraber kullanmaktadır.

Kaynakca: Miyamoto Musashi-Bes Cember,Vikipedi Miyamoto Musashi,Vikipedi Bes Cember, Musashikai.jp/englishpage

BENZER YAZILAR

2 responses on "Miyamoto Musashi"

  1. ben miyamoto musashi nin kitabını okudum japonyaya gidip ichi okulunda ders almak istiyorum öğrenci alımı yaparken şartları nelerdir japonyaya gidip kalıp ders almamın maileyit ne olur hiç bir fikrim yok. yardımcı olabilecek var mı ?

Bir mesaj bırak